1.1 Idea zrównoważonego rozwoju

Na początku XXI wieku, globalne problemu środowiska oraz wynikająca z nich idea zrównoważonego rozwoju zostały uznane przez światowych przywódców, oraz stały się wspólnym tematem dyskusji pomiędzy dziennikarzami, naukowcami, nauczycielami, studentami oraz innymi zainteresowanymi ludźmi pochodzących z różnych regionów świata. Światowy Szczyt Zrównoważonego Rozwoju (WSSD, 2002) potwierdził, że pierwsza dekada XXI wieku była momentem kiedy skierowaliśmy się na problemy jakie człowiek stwarza w biosferze. Zagadnienia te były też kluczowymi w trakcie konferencji ONZ
na temat środowiska jaka odbyła się w Sztokholmie w 1972 roku. [2]

Pojęcie to wskazuje wyraźnie, że możliwe jest osiągnięcie gospodarczego rozwoju i uprzemysłowienia bez szkód dla środowiska.

W rezultacie tych pierwszych wydarzeń pojęcie zrównoważonego rozwoju ewoluowało i nabrało pełniejszej, bardziej sprecyzowanej formy. Objął on nie tylko aspekt ekologiczny ale również aspekt społeczny, związany z wyzyskiwaniem mieszkańców krajów rozwijających się, którzy często są wykorzystywani jako tania siła robocza i są dotknięci głębokim ubóstwem [3]. Oba te problemy odnoszą się do działań gospodarczych podejmowanych przez ludzi. Aby idea zrównoważonego rozwoju została wdrożona jej cele powinny być jak najlepiej zintegrowane z działaniami gospodarki i produkcji oraz powinny zostać utrzymane w równowadze [rys. 1].


Rysunek 1: Trzy filary idei zrównoważonego rozwoju: aspekt ekologiczny, aspekt ekonomiczny i aspekt społeczny oraz ich proporcje względem siebie w teorii (1), wg. stanu obecego (2) oraz w symulacji potrzebnych zmian (3) Źródło: [2]

Aby stworzyć gospodarkę działającą w zgodzie z tą ideą rządy, społeczności oraz przedsiębiorstwa muszą współpracować oraz znać swoją rolę w tym procesie. Rządy implementujące prawo tworzą regulacje prawne ułatwiające wdrażanie nowych przyjaznych systemów oraz narzucają ograniczenia i sankcje jeśli prawa te i środki ochrony środowiska oraz pracowników nie są przestrzegane. Tworzone są akty prawne oraz normy mające na celu m.in. uregulowanie wydalanych do środowiska toksycznych substancji oraz zużycie surowców naturalnych. Konsumenci tworzący świadomość społeczną stają się grupą coraz bardziej świadomą problemu oraz wpływu swoich zachowań na aspekty zrównoważonego rozwoju. Ponadto buduje się obecnie przeczucie, że jakość środowiska naturalnego jest ważna zarówno dla ich własnego dobrego samopoczucia i dla dobra wspólnego.

Ostatnim ogniwem tego procesu są firmy. Ich działania coraz częściej uwzględniają problemy środowiskowe jak i społeczne jakie poniekąd są wywoływane przez ich działalność gospodarczą. Ta świadomość jest impulsem do wprowadzania zmian.

W przypadku firm zajmujących się produkcją jest to świadome kreowanie produktu, który nie tylko jest produktem tanim, dobrze się sprzedającym oraz przynoszącym duże zyski, ale staje się produktem który nie wyrządza krzywdy środowisku ani żadnym grupom społecznym.

1 komentarz: